Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) membangunkan satu lagi program sebagai (eoperasi KPM) proses kecemerlangan pengurusan dan maklumat guru, kakitangan sokongan di peringkat sekolah di Malaysia, Untuk menyemak pengguna ini boleh mengakses portal ini dengan mengklik butang di bawah.
Meningkatkan kecekapan terkini, perlindungan data, juga mengandungi pendidikan Sekolah, Semua ahli di Sekolah perlu menyemak dan mengemas kini dari 5 hingga 31 Januari, 2023, Menggunakan ID Pengguna dan dan membetulkan seperti yang dikemas kini, Untuk Guru juga data pengesahan akan disemak dalam (Modul Guru)
Mengesahkan bahawa semua data adalah selamat dan sahih, Penolong Kanan, Pengetua, Ketua Jabatan, perlu mengesahkan bahawa semua Guru dan AKP mengesahkan semuanya dengan capaian Pentadbir, Pentadbir Bahagian, JPN & PPD, (Log Masuk PAJSK) perlu memberi jaminan tentang pengesahan sekolah di bawah pengawal untuk dibawa seterusnya.
Apakah eoperasi KPM V1 atau V2?
Modul pengurusan Guru ini membantu untuk menyimpan, mengemas kini, mengurus pelan data yang berbeza tentang Guru dan Sokongan mengandungi sebagai semakan data Peribadi, Perkhidmatan, rekod Akademik dan penempatan.
Menggunakan perisian ini, (PPD) dan (JPN) boleh mengakses maklumat yang paling boleh dipercayai dengan cepat, Selepas pengurusan ini boleh menambah baik lebih banyak strategi di peringkat sekolah, daerah, negeri dan negara.
Pasti V1 adalah versi lama perisian ini, mempunyai antara muka yang ringkas, serasi dengan peranti hujung bawah, Walaupun V2 menawarkan ciri-ciri canggih, aciculms yang dikemas kini, Penyepaduan pantas dengan APDM, IDME KPM, KT Online dan sistem lain.
Program ini bertahan oleh (BPSH), (BPSM), (APDM KPM) dan (SOP), semasa tugas semakan perubahan lokasi yang disahkan oleh (BSKG) dalam portal ini, kedua-dua versi membolehkan untuk mengemas kini maklumat peribadi.
eoperasi guru Proses Log Masuk & Daftar
Menggunakan portal ini kerana Guru dan Kakitangan perlu Log masuk, semak langkah di bawah untuk mengakses antara mukanya.
- Open this official site (https://eoperasi.moe.gov.my)
Fill The Registration Form as (Name, Identification card number, salary number, user ID - 8-12 aksara, Taip Semula Kata laluan kuat yang serupa, Alamat E-mel Rasmi, Tarikh Lahir, Pilih satu Soalan Keselamatan dan Berikan Jawapan)
- Simpan semua maklumat yang disediakan ini seperti klik pada (Butang Simpan diduduki di bahagian bawah kanan)
- Sekarang E-mel Pengesahan akan dihantar pada e-mel anda yang telah diberikan, Buka e-mel ini dan sahkan pengesahan akaun anda.
- Akhirnya Semua pengesahan yang diperlukan telah dilakukan dan bergerak ke halaman utama untuk Log Masuk.
Mesti mengesahkan semua keselamatan membolehkan untuk melindungi akaun, menyediakan semua maklumat yang betul, menggunakan kata laluan yang kukuh seperti menggunakan huruf bercampur dan perkataan atau simbol, Pada akhir semak soalan dan jawapan keselamatan. Jika anda menghadapi ralat semasa log masuk maka ikuti panduan ini.
Ralat Log Masuk
- Mulakan pendidikan jabatan akan membantu semasa pendaftaran baharu, menyediakan semua bahan awal yang diperlukan kepada pentadbir portal.
- Pentadbir akan membuat akaun baharu pada maklumat guru atau kakitangan yang diberikan.
- E-mel akan menghantar butiran dan guru akan mendapat nama pengguna dan kata laluan melalui sekolah.
- Kini mereka boleh mendapatkan akses ke ruang hadapannya buat sementara waktu.
Lupa Kata Laluan (Penyelesaian Pantas)
- Jika anda tidak ingat kata laluan anda, Klik pada (Lupa Kata Laluan)
- Berikan E-mel dan ID Pengguna.
- Tekan butang Hantar untuk meminta menetapkan semula kata laluan.
- E-mel akan dihantar ke alamat anda sebagai (arahan untuk menetapkan semula kata laluan)
- Anda boleh menukar kata laluan anda sebelum ini dengan log masuk.
3 Hartanah Utama Teratas
Pelbagai fungsi untuk mengurus data dengan cara yang lancar seperti (peletakan, pelaporan, pengemaskinian perkhidmatan dan Integrasi),
Pengurusan Data Guru
- Ini membolehkan pengurusan sejarah perkhidmatan, butiran peribadi dan kelayakan, juga mengandungi pengisian borang pembelajaran subjek, sijil dan pengalaman mengajar, menyimpan semua maklumat peribadi sebagai Nama Pengguna, Nombor Kad, Alamat, Nombor Telefon dan lain-lain.
Pengurusan Kakitangan
- Portal membenarkan pengurusan butiran peribadi, sejarah perkhidmatan, kelayakan dan kandungan lain, (pembantu tadbir, pembantu makmal), membenarkan kemas kini maklumat.
Penempatan atau Pertukaran
- Menggunakan (BSKG, Borang Taraf Jawatan Guru), portal KPM ini memudahkan pengurusan (penempatan dan pertukaran guru) mengikut dasar yang ditetapkan dan Budaya Kementerian Pendidikan.
- Membolehkan juga untuk perancangan dan keputusan untuk menempatkan guru dan kakitangan, menawarkan sebagai sumber manusia untuk pelajar sekolah belajar dan membimbangkan mereka tentang kekosongan kerja.
Maklumat Kemaskini Modul Guru
Maklumat terkini dan relevan dikemas kini sebagai
Maklumat Kakitangan
- Ini termasuk (Maklumat Rakan Kongsi, Mata Pelajaran, Akademik, Pengkhususan, Sejarah Perkhidmatan, Peribadi, butiran tentang Guru dan Bukan Guru.
Butiran Pendaftaran
- Pendaftaran Kelas, Mengikut subjek dan pendaftaran elektif.
Pengurusan Belanjawan (ABM)
- Ini termasuk sebagai (Permohonan, Semakan, Kelulusan, Pelaksanaan)
Taraf Jawatan Guru (BSKG)
- Mengisi jawatan borang, Kurang dan Lebih mengikut keperluan, Jawatan Guru
Perincian subjek
- Analisis Pemantauan, Mata pelajaran Elektif, MPV dan PAV
Pertanyaan Sokongan
Lebih-lebih lagi pertanyaan dikemukakan kepada Jabatan Pendidikan Negeri masing-masing melalui talian bantuan Nombor Mudah Alih yang disenaraikan pada butang bantuan, Sama ada menggunakan portal dalam taliannya, tetapi ingin mendapatkan bantuan sebagai kenalan di alamat E-mel ([email protected])
Kelebihan eoperasi KPM
Pelbagai faedah menggunakan portal Malaysia ini sebagai (kecekapan mengurus data, data terkini, sumber yang lebih murah dan berat, keselamatan data yang lebih tinggi, analisis pelaporan dan penyepaduan.
- Meningkatkan pengurusan data: Menjimatkan masa dengan mengemas kini data sebagai berfungsi terlebih dahulu, lebih selamat dan boleh dipercayai, kurang risiko kehilangan data dan ralat teknikal.
- Maklumat Terkini: Mengatur semua data untuk diakses oleh guru pada bila-bila masa, mendapatkan pengetahuan terkini meningkatkan kebolehan tambahan, juga membantu untuk mengurus, meletakkan dan menjadualkan.
- Kurang Kos dan Sumber Tambahan: Melalui penggunaan perisian ini membantu mengurangkan kos pada kertas fizikal dan ruang duduk, syarat cetakan atau dokumen dll, kualiti yang dipertingkatkan dan penggunaan kebolehan masa.